Behandeling van klachten

DGO

Hier beschrijven we de procedure die apothekers moeten volgen om een klacht in te dienen over de kwaliteit van een product.

Productklachten

We behandelen door apothekers gemelde kwaliteitsgebonden klachten over specialiteiten, bereidingen en gezondheidsproducten. Dit gebeurt in overleg met de firma die het product commercialiseert. DGO bekijkt om al dan niet zelf de analyse uit te voeren of het onderzoek van de firma op te volgen. We zorgen er ook voor dat de apotheker vergoed wordt voor de betrokken verpakking(en).

Daarnaast kan de apotheker ook bij DGO terecht voor de analyse van een magistrale bereiding waarbij twijfel over de kwaliteit bestaat.

Identificatie van producten

DGO biedt ook hulp bij de identificatie van onbekende geneesmiddelen of verdachte producten. Apothekers, artsen en ziekenhuizen kunnen DGO contacteren om deze te laten analyseren in het labo.

Wat als je vertrouwde capsules plots een andere kleur hebben?
De patiënt neemt al jaren een voedingssupplement tegen zware benen. Dit zijn capsules met bruin poeder. De laatste verpakking bevat echter capsules met wit poeder in. De patiënt bespreekt dit met de apotheker, die melding doet bij DGO. Na onderzoek en analyse door DGO en de firma blijkt dat er een vergissing gebeurd is met de etikettering. Op de verpakking is een fout etiket aangebracht door de firma. Dit voorval heeft geleid tot een intrekking voor dit product.

Let op: geneesmiddelen uit het buitenland of producten aangekocht via het internet komen niet in aanmerking voor deze diensten.

Ga naar MyQC

MyQualityControl

Voor deze diensten kan je telefonisch contact opnemen met DGO of een aanvraag indienen via de webapplicatie van MyQualityControl en dan de module "Productklachten, Medicatiefouten en Onbekenden".

Dienst voor Geneesmiddelen onderzoek

Stuur een e-mail 02 285 42 00