Kwaliteit meten in de apotheek

05 AUG. 2024

Meten van de kwaliteit van de producten die in de officina worden afgeleverd, is essentieel voor de veiligheid van de patiënt. Hoe wordt de kwaliteit van geneesmiddelen, bereidingen én (zorg)diensten gemeten in de apotheek?

Met een uniek autocontrolesysteem gaan apothekers voor topkwaliteit. Zo bewaken ze de kwaliteit van geneesmiddelen op de Belgische markt en van bereidingen die in de apotheek worden gemaakt. Ze financieren dit zelf en beschikken over een eigen erkend en geaccrediteerd laboratorium, de Dienst voor Geneesmiddelenonderzoek (DGO). Het geweldige team van DGO staat altijd klaar om vragen en klachten over de kwaliteit van producten te behandelen. Als blijkt dat een product niet conform is of niet aan de veiligheidsnormen voldoet, wordt het van de markt gehaald of ingetrokken. 
 

Kwaliteitsprogramma Bereidingen (KPB)

Met het Kwaliteitsprogramma Bereidingen nodigt DGO apothekers uit om hun vakmanschap te tonen. Het team analyseert bereidingen die in de apotheek worden gemaakt en bezorgt nadien een persoonlijk ‘rapport’ aan alle deelnemende apothekers. Naast het resultaat van de kwaliteitscontrole krijgen de deelnemers persoonlijke feedback en eventuele tips om de kwaliteit te optimaliseren.

Via de applicatie MyQualityControl kunnen apothekers zich inschrijven voor verschillende analysecycli van het Kwaliteitsprogramma Bereidingen. 

Kwaliteitsprogramma Zorg (KPZ)

Farmaceutische zorg vormt dé pijler van het apothekersberoep, in het bijzonder wanneer iemand zich in de apotheek aanbiedt met een klacht of bij de vraag naar een geneesmiddel dat zonder voorschrift verkrijgbaar is.

Het Kwaliteitsprogramma Zorg wil apothekers sensibiliseren, motiveren en coachen om kwaliteitsvolle farmaceutische zorg te verlenen. Naast betrouwbare info en materiaal biedt het KPZ van APB apothekers ook de kans om een pseudopatiënt op bezoek te krijgen in de apotheek.

Via het patiëntbelevingsonderzoek krijgen ze feedback over de manier waarop ze een klacht of de vraag naar een zelfzorggeneesmiddel in de praktijk aanpakken. De pseudopatiënten besteden daarbij vooral aandacht aan het onthaal, het stellen van de WHAM-vragen, het geven van informatie, de afhandeling en de empathie met de patiënt.

Na afloop ontvangt de apotheker een persoonlijk verslag met gedetailleerde feedback. 

Kwaliteitshandboek

Alle apothekers werken met een geavanceerd kwaliteitssysteem. Ze documenteren hun activiteiten en diensten in een reeks te volgen procedures en documenten die verzameld worden in een Kwaliteitshandboek. Met de slimme applicatie MyQualityAssistant kunnen ze het handboek creëren, beheren en up-to-date houden.

De applicatie biedt een standaardmodel aan dat aangepast en vervolledigd kan worden naargelang het specifieke profiel en de situatie in de apotheek. Ook met behulp van deze app kunnen apothekers checken of hun werkmethodes voldoen aan de kwaliteitsnormen. 

Externe audit

Apothekers moeten ook om de vier jaar een externe audit van hun apotheek laten afnemen.

De audit is geen controle of inspectie, maar omvat een interactieve evaluatie waarbij de auditeur – zelf een apotheker die een speciale opleiding tot auditeur volgde – de apotheek doorlicht en suggesties en aanbevelingen aanreikt om alle facetten van de organisatie en de dienstverlening in de apotheek te optimaliseren. 

Het nationale auditproject werd ontwikkeld door APB en de lokale apothekersverenigingen in samenwerking met het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG) en maakt deel uit van de kwaliteitsopdracht die het FAGG heeft ingevoerd en waarbij de apothekers verantwoordelijkheid nemen voor autocontrole.

De externe audit is dus net als autocontrole bij wet verplicht, maar is vooral ook een mooie gelegenheid voor de apotheker om ervaringen uit te wisselen met iemand die een externe kijk heeft op de globale werking van de apotheek.

Aan de hand van 20 vragen nemen de apotheker en de auditeur de verschillende aspecten van het dagelijks werk in de apotheek onder de loep en zo komen ze tot een zeer constructieve momentopname. Een externe blik kan heel verrijkend zijn!