Sinds de oprichting in 2021 biedt het KwaliteitsProgramma Zorg – of KPZ – je de mogelijkheid om deel te nemen aan twee cycli per jaar:
- de eerste, in de lente;
- de tweede, in de herfst.
Voor elke cyclus wordt een specifiek thema gedefinieerd, worden verschillende materialen en hulpmiddelen ter beschikking gesteld en heb je de mogelijkheid om deel te nemen aan een opleidings- en evaluatietraject. Doel: je motiveren en helpen de kwaliteit van je farmaceutische basiszorg te versterken in relatie tot het gekozen thema. Wil je meer weten over deze doelstelling, lees dan ook “Waarom een KwaliteitsProgramma Zorg?”.
Elk jaar leggen we de klemtoon op twee thema's. We komen hier ook regelmatig op terug in onze publicaties, met nuttige tips en informatie voor een goede begeleiding bij het afleveren.
Een ruim aanbod aan tools
Wetenschappelijke vorming
Jouw wetenschappelijke kennis is natuurlijk van essentieel belang om de vraag van een patiënt te analyseren en goed advies te kunnen geven. De navormingsinstituten IPSA en SSPF hebben dat goed begrepen en maken hier werk van. Je kan per thema hun lesmateriaal ook terugvinden in deze toolbox.
Documentatie
Per thema is alle nuttige documentatie verzameld in deze toolbox. Het gaat om relevante artikels, handige materialen, patiëntenfolders... waarmee je je farmaceutische zorg kan uitbreiden.
Kennistest
Voor ieder thema vind je een online kennistest die zowel je kennis, houding als vaardigheden evalueert. Die evaluatie is constructief bedoeld, ter bevestiging dat je goed bezig bent of om je te tonen hoe belangrijk het is om de patiënt aan de balie enkele vragen te stellen. Die evaluatie zal het ook mogelijk maken om na te gaan welke punten eventueel meer aandacht moeten krijgen om je basis farmaceutische zorg te verbeteren en in te bedden in je dagelijkse routine.
Bezoek van een pseudopatiënt
Tot slot krijgen per thema ook 100 apotheken bezoek van een pseudopatiënt. Dit is een persoon die zich voordoet als een echte patiënt en je apotheek bezoekt met een vraag naar een geneesmiddel of met een klacht. Kort na het bezoek ontvang je een persoonlijk en constructief rapport van de ervaring van de pseudopatiënt.