GGG COPD - Stap voor stap

22 APR. 2024

Het Begeleidingsgesprek voor goed gebruik van geneesmidde​len COPD of GGG COPD beoogt het evalueren van de verwachtingen en ervaringen van patiënten met betrekking tot hun medicatie en aandoening. In functie van de geïdentificeerde noden, geeft de apotheker informatie en advies op maat van de patiënt. Hierdoor kan de apotheker de zorg beter afstemmen op de individuele behoeften van de patiënt en een ondersteunende omgeving creëren voor effectieve zelfmanagementstrategieën.

Raadpleeg het volledige protocol.

Organisatie van de dienst

  • Overleg binnen het apotheekteam en maak duidelijke afspraken: wie doet wat, wanneer en hoe. Wie voert de gesprekken? Op welk moment: direct of op afspraak?
  • Identificeer de patiënten die mogelijk baat hebben bij een GGG COPD. Duid ze aan in de software zodat je hen de dienst kan voorstellen bij een volgend apotheekbezoek en/of bied hen de dienst per post/e-mail aan.
  • Kondig de dienst aan in de apotheek ( poster, scherm,  fol​ders) en via je sociale media (website, sociale netwerken).
  • Zorg voor een rustige ruimte waar je ongestoord kan samenzitten met de patiënt.
  • Neem het  protocol door en leg het benodigde materiaal klaar (demo-inhalatoren, patiëntenfolders, video's, enz.).

Punten die aan bod komen tijdens het GGG COPD

  • Aandoening COPD
  • Symptomen en symptoomcontrole
  • Werking en belang van geneesmiddel(en) (onderhoudsbehandeling en noodmedicatie)
  • Gebruik inhalatoren (geschiktheid + techniek)
  • Ongewenste effecten
  • Therapietrouw
  • Relevante comedicatie
  • Vaccinatie
  • Rookstop en gezonde levensstijl

Slechts een beperkte informatie wordt onthouden tijdens een gesprek. Het kan daarom nuttig zijn om de patiënt een folder mee te geven en/of een aantal zaken aan bod te laten komen in het opvolggesprek.​

Stapsgewijs

Opstart van de dienst en uitnodigen van de patiënt

  • Identificeer de patiënten die voldoen aan de inclusiecriteria. Selecteer die patiënten die het meest baat hebben bij een GGG COPD: patiënten die therapieontrouw zijn voor hun onderhoudsbehandeling, veel noodmedicatie gebruiken, rokers, personen die veel last hebben van kortademigheid, ....
  • Informeer de patiënt. Licht toe wat het doel en het proces van het GGG COPD is en verduidelijk de meerwaarde voor de patiënt.
  • Vraag de patiënt zijn akkoord en schriftelijke toestemming (handtekening - model toestemmings​formulier) voor voorgezette farmaceutische zorg (enkel indien de patiënt dit in het verleden nog niet gedaan heeft ter gelegenheid van huisapotheker of andere voortgezette farmaceutische zorg prestaties).
  • Spreek met de patiënt af wanneer het gesprek kan plaatsvinden. Vraag hem om zijn inhalatoren mee te brengen naar het gesprek. Stuur de patiënt enkele dagen voor het gesprek een herinnering. 

Voorbereiding van het gesprek

Verzamel de aflevergegevens en gegevens uit het (gedeeld) farmaceutisch dossier om een inschatting te maken van:

  • De ernst van de COPD op basis van de onderhoudsbehandeling, de behandeling van exacerbaties en comedicatie.
  • De therapietrouw.
  • De vaccinatiestatus.

Begeleidingsgesprek GGG COP​D

Informatiegesprek

  • Analyse van de noden en kennis van de patiënt. Bespreek met de patiënt zijn verwachtingen, zijn kennis en ervaringen met betrekking tot zijn COPD-medicatie en zijn aandoening, en zijn geneesmiddelgebruik. Leg aan de patiënt uit waarom je hem of haar bepaalde vragen stelt. Vraag de patiënt te tonen hoe hij zijn inhalator(en) gebruikt. Wees aandachtig voor mogelijke problemen zoals gebrek aan kennis, probleem met therapietrouw (over- en ondergebruik), verkeerd gebruik van inhalatoren, ongewenste effecten of onvoldoende controle van de aandoening. Hou rekening met je vaststellingen uit je voorbereiding van het gesprek.
  • Informatie aangepast aan de patiënt. Informeer de patiënt in functie van zijn noden, kennis en eventueel ervaren problemen. Motiveer de patiënt indien nodig tot een gezonde levensstijl. Ga na of de patiënt alles begrepen heeft en of hij nog vragen heeft. Spreek indien wenselijk concrete actiepunten af.
  • Documentatie van het gesprek. Noteer de vastgestelde aandachtspunten en voorgestelde interventies. In een eerste fase documenteer je dit op het verslagblad of rechtstreeks je in apotheeksoftware. In een tweede fase zal een specifieke e-form ter beschikking gesteld worden.

Opvolgingsgesprek

Wanneer de patiënt terugkomt in de apotheek (al dan niet op afspraak) is he​t belangrijk dat je informeert naar de aandachtspunten en afgesproken actiepunten tijdens het eerste gesprek. Onderwerpen die niet aan bod gekomen zijn tijdens het informatiegesprek (bv gezonde levensstijl), worden tijdens het tweede gesprek overlopen.

Klik hier

Open vragen

Tijdens het GGG-gesprek is het belangri​jk om met behulp van open vragen de patiënt de gelegenheid te bieden zijn verhaal te doen en aandachtig te zijn voor zijn ervaringen en eventuele bezorgdheden. Voorbeelden van open vragen voor de verschillende topics die aan bod komen tijdens het GGG COPD ...