FAQ Intrekkingen

Veelgestelde vragen over de intrekkingen vind je hier beantwoord.

De DGO publiceert de intrekkingen continu op de website en verzendt deze per e-mail (de e-recalls) naar de hierop aan geabonneerden, waaronder officina-apothekers (B + Lux), ziekenhuizen (B + Lux) en groothandelaar(-verdelers) (B + Lux). De gezondheidsautoriteiten (B + LUX) worden ook op de hoogte gebracht. Indien u hierop nog niet geabonneerd bent en u de intrekkingen via e-mail wenst te ontvangen, kunt u dit doen door in uw profiel naar het tabblad "Welkom, [Naam]" te gaan en daar, aan de hand van de bewerken-knop, "Ja" aan te duiden voor de nieuwsbrief "e-intrekkingen". Uw profiel kunt u terugvinden onder uw naam in de rechterbovenhoek van onze website.

Een compilatie van de weblijsten verschijnt in de Korte Berichten waarvan de papieren versie aan alle apothekers (B + Lux), ziekenhuizen (B + Lux) en groothandels verzonden wordt.

De applicatie "Intrekkingen" is toegankelijk via de toolbar van onze website. Klik op "Welkom, [Naam]", weergegeven in de rechterbovenhoek van uw scherm. Klik op de applicatie "Intrekkingen". U bevindt zich nu op de homepage van de webapplicatie.

Opgelet! U dient zich aan te melden op onze website met uw APB-login om deze webapplicatie te kunnen gebruiken.

Apotheek:
U kunt uw verpakkingen via uw groothandelaar(-verdeler) laten bezorgen aan CSP-Movianto, die instaat voor de logistieke verwerking van de verpakkingen. Gelieve steeds uw zendingsbon, gegenereerd door de webapplicatie, toe te voegen bij de terug te sturen producten en het etiket met verzendadres van CSP-Movianto duidelijk op de colli te kleven.

Ziekenhuis:
U kunt uw verpakkingen ofwel via uw groothandelaar(-verdeler) of per koerier laten bezorgen aan CSP-Movianto, die instaat voor de logistieke verwerking van de verpakkingen. Gelieve steeds uw zendingsbon, gegenereerd door de webapplicatie, toe te voegen bij de terug te sturen producten en het etiket met verzendadres van CSP-Movianto duidelijk op de colli te kleven.

Groothandel:
U verzamelt uw verpakkingen en die van uw apotheken in kartonnen dozen op paletten. De paletten dienen geïdentificeerd te worden met “recall by APB – bestemming CSP-Movianto". Op het met DGO afgesproken tijdstip zal de vervoerder van Movianto de verpakkingen ophalen.

U kunt zelf etiketten afprinten via de webapplicatie “Intrekkingen” of via de website.

In de webapplicatie kan u een etiket afprinten nadat u een nieuwe zending heeft geregistreerd of via wanneer u een zending opent in “Mijn zendingen”.

Nl   Recall by Apb Etiket

Eénmaal u de zending afgesloten hebt en de zendingsbon afgeprint hebt, kunt u niets meer wijzigen aan een zending. Bij aankomst bij CSP-Movianto, die de logistieke afhandeling voor DGO uitvoert, wordt uw zendingsbon geverifieerd met de inhoud van uw zending en worden eventuele correcties in de webapplicatie aangegeven. Indien u het toch nog nodig acht, kunt u contact opnemen met de Dienst Intrekkingen (02/285 42 59 of via recall@apb.be).

De webapplicatie toont alle openstaande intrekkingen waarvoor DGO in samenwerking met CSP-Movianto verantwoordelijk is voor de logistieke behandeling. Indien de uiterste datum om een product terug te sturen overschreden is, zult u dit product niet meer zien en dus ook niet meer kunnen registreren en terugsturen. Evenzo, indien de logistieke behandeling niet verloopt via DGO (zie terugzendprocedure op de intrekkingslijst) zullen die intrekkingen niet getoond worden in de webapplicatie "Intrekkingen".

De webapplicatie "Intrekkingen" biedt u de mogelijkheid om na te gaan of uw zending goed aangekomen is bij CSP-Movianto, die instaat voor de logistieke afhandeling van de APB recalls. Indien u uw verpakkingen via de groothandelaar verstuurt, kunnen er enkele weken verstrijken vooraleer uw zending bij CSP-Movianto toekomt. De groothandelaars verzamelen en groeperen de zendingen alvorens deze worden opgehaald voor transport naar CSP-Movianto.

De firma beslist zelf of ze ontblisterde verpakkingen van ziekenhuizen en officina die IMV beoefenen wenst te vergoeden. Indien de firma akkoord gaat, kunt u tijdens het registreren van uw producten in de eerste module "Start nieuwe zending" met een simpele klik aangeven of u de producten per volledige verpakking of per eenheid wenst in te geven.

Opgelet! Dit is enkel mogelijk voor ziekenhuisapotheken en de officina-apotheken die IMV beoefent. Officina-apothekers en groothandelaars kunnen enkel onaangebroken verpakkingen terugsturen ter vergoeding.

Van zodra de firma ons op de hoogte heeft gebracht van de vergoedingswijze, wordt deze op 2 verschillende plaatsen kenbaar gemaakt in onze webapplicatie:

In de overzichtstabel "Teruggestuurde producten en vergoedingswijze" in de module "Mijn terugbetalingen". Een praktische zoekmotor vergemakkelijkt al uw opzoekingen betreffende de teruggestuurde producten. 

In het detail van uw zending in de module "Mijn zendingen". 

Verschillende vergoedingswijzen zijn mogelijk: ofwel terugbetaling via DGO, ofwel terugbetaling of omruiling door de firma.

DGO groepeert zijn terugbetalingen en voert deze ongeveer 4 keer per jaar uit. Wanneer een uitbetaling gepland wordt, wordt u door een e-mail verwittigd en kunt u dit raadplegen in het tabblad "Eerstvolgende terugbetaling" in de module "Mijn terugbetalingen".

U ontvangt een aankondiging van terugbetaling per e-mail. Er wordt gevraagd aan de titularis en/of eigenaar om via zijn APB-profiel (via het tabblad "Mijn apothe(e)k(en)") de gegevens (o.a. uw bankrekeningnummer) na te kijken en aan te passen indien nodig zodat een correcte uitbetaling kan gebeuren. De groothandels mogen rechtstreeks contact opnement met de Dienst Intrekkingen (02/285 42 59 of via recall@apb.be).

De kredietnota's worden via e-mail (e-invoicing) gestuurd. De titularis en/of eigenaar van de officina kan ze ook via "Mijn Apotheek/Mijn Profiel" > "Mijn facturen" raadplegen.

Het niet terugbetalen van teruggestuurde producten kan verscheidene oorzaken hebben:

  • Het teruggestuurde product voldeed niet aan de criteria op de intrekkingslijst (bv foutief lot, dosering die niet betrokken was...). Wanneer uw product om deze reden niet aanvaard werd, kan u dit steeds terugvinden in de webapplicatie onder “Mijn zendingen”.
  • Uw zending was niet vergezeld van een zendingsbon uit de webapplicatie.
  • Uw zending was niet voorzien van een etiket “recall by APB – Pakket voor CSP-Movianto”.
  • Uw zending werd niet of te laat ontvangen door CSP-Movianto.

Geschreven op 15 juli 2024.

Laatst gewijzigd op 24 september 2024.