Om je digitaal te ondersteunen bij het uitvoeren van een medicatienazicht werd een e-form ontwikkelt. Deze e-form zal je, naast het gespreksformulier, helpen om je gesprek en analyse te structureren en je bevindingen en aanbevelingen te registreren.
Het gebruik van de e-form is een vereiste om je honorarium medicatienazicht te factureren.
Je kan de e-form gebruiken tijdens het gesprek met je patiënt of je kan ook je antwoorden uit je gespreksformulier achteraf overbrengen in de e-form.
Hou er steeds rekening mee dat de e-form slechts een hulpmiddel is bij het uitvoeren van een medicatienazicht en ze het kritisch nadenken en de interpretatie van een apotheker niet kan vervangen.
Voor personen ouder dan 65 jaar identificeert de e-form automatisch potentiële GGP’s op basis van de GheOP3S-analyse. Het is uiteraard aangeraden om hiernaast ook andere tools te gebruiken om GGP’s op te sporen zoals de PhiL interactie-analyse, website van het BCFI...
De e-form bestaat uit verschillende tabbladen:
Patiënt
De e-form start met een eerste tabblad met de gegevens van de patiënt, zijn eventuele contactpersoon of mantelzorger, de huisarts en de apotheek.
Medicatie
Alle op naam van de patiënt geregistreerde producten afgeleverd in publieke officina-apotheken staan in de tweede tabblad. Hier kan je de geneesmiddelen en andere producten selecteren die je verder wilt meenemen in het medicatienazicht.
Algemene vragen
In het derde tabblad kan je enkele algemene problemen registreren die de patiënt ervaart: bezorgdheden/ervaringen, nood aan hulp bij medicatie, praktische problemen, klachten, valincidenten, onverwachte hospitalisaties, nood aan opvolging parameters, andere zorgverleners die betrokken zijn in de opvolging van de patiënt.
Gesprek en analyse
In dit tabblad kan je voor ieder geneesmiddel GGP’s registreren. Dit kunnen zowel problemen zijn die vastgesteld werden tijdens het gesprek met de patiënt, als problemen die je vaststelt tijdens je farmacotherapeutische analyse, of die gesuggereerd worden a.h.v. de GheOP3S-analyse.
Actieplan
Dit tabblad herneemt alle geregistreerde problemen uit de vorige tabbladen. Voor iedere GGP kies je een interventie en een verantwoordelijke (apotheek of arts) voor de interventie. Je kiest ook of het probleem en de bijhorende interventie op het verslag voor de arts en/of patiënt terechtkomt.
Vanuit dit scherm kunnen rapporten respectievelijk voor de apotheek, de arts en de patiënt gedownload en geprint worden.
Beheer
Dit tabblad geeft ondermeer toegang tot technische gegevens en maakt het mogelijk de e-form te resetten.
Hier vind je een link naar een volledige handleiding bij de e-Form.
Hier vind je praktische richtlijnen voor het gebruik van de e-Form.
Onderstaand filmpje legt kort uit hoe je stap voor stap een actieplan naar de arts opstelt in de e-form. Aan de hand van een casus krijg je tips om dit actieplan overzichtelijk op te maken.