FMD: meest recente problemen

10 OKT. 2024

Sommige firma’s sturen de nieuwe GTIN’s laattijdig door. Dit kan aanleiding geven tot onterechte ’alerts’. Daarom publiceren we regelmatig een overzicht met de meest recente problemen...

APB werd bij het invoeren van FMD aangesteld als de verantwoordelijke voor de conversietabel CNK - GTIN. Op het terrein zijn de firma’s hiervan op de hoogte, maar geregeld zijn er toch firma’s die de nieuwe GTIN’s laattijdig doorsturen.

Dit kan aanleiding geven tot onterechte ’alerts’. Afhankelijk van de datum van het verwerken van de gegevens door de softwarehuizen kan het probleem soms nog een aantal dagen blijven bestaan, ook al zijn onze databanken reeds aangepast.

Om je hierbij te ondersteunen, publiceren we regelmatig een overzicht met de meest recente problemen.

Foutmeldingen die je hierboven niet terugvindt, mogen steeds doorgestuurd worden naar gtin@apb.be.

Het meest recente overzicht heeft tot doel je als apotheker te ondersteunen in het dagdagelijks beheer van problemen naar aanleiding van de implementatie van de FMD. Het ontslaat de apotheker geenszins van volgende verplichtingen bij de verificatie bij het afleveren aan de patiënt, als deze online niet mogelijk is.

Verplichtingen bij de verificatie bij het afleveren

  • De conformiteit van de verpakking checken (er bestaan geen afwijkingen tegenover de gewoonlijk afgeleverde verpakking).
  • De integriteit van het “anti-tampering device” (middel tegen knoeien) nagaan.
  • Nagaan of het geneesmiddel door de gebruikelijke leverancier werd aangeleverd.
  • Het unieke identificatiekenmerk registreren om het later te deactiveren, nadat technische problemen opgelost zijn.
  • De apotheker levert het geneesmiddel enkel maar af als de bovenstaande controles in orde zijn.
  • Bij twijfel of beschadiging mag het geneesmiddel in géén geval afgeleverd worden.